Allmänna villkor

För att du som kund ska ha en tydlig förståelse för våra tjänster och åtaganden har vi strukturerat dessa villkor för att beskriva vad du kan förvänta dig av oss på Interputs AB. Här finns information om våra tjänster, betalningsvillkor, reklamation och hur du kontaktar oss vid frågor.

1. TJÄNSTEBESKRIVNING OCH UTFÖRANDE

1.1 Vår tjänst Interputs AB erbjuder fönsterputsning och rengöring av solceller i/på kundens fastighet inom definierade geografiska områden. Tjänster beställs enligt aktuell prislista eller som abonnemang med en fast månadsavgift. Våra tjänster utförs i enlighet med gällande villkor och kampanjpriser, och vi följer alltid bästa praxis för kvalitet och säkerhet.

1.2 Schemaläggning och flexibilitet Interputs AB delar in sitt arbetsområde i olika geografiska zoner, och tjänster inom abonnemang utförs enligt ett fast veckoschema. För enstaka bokningar planeras tjänstetillfället utifrån tillgänglighet och kundens önskemål. Eventuella schemaändringar för abonnemang eller ändringar av enstaka bokningar informeras i förväg via e-post eller telefon. Om du önskar se ditt aktuella schema kan du kontakta oss via e-post eller telefon.

1.3 Extra tjänstetillfällen och övriga tjänster Förutom abonnemang erbjuder Interputs enstaka bokningar för både invändig och utvändig putsning samt andra tjänster, inklusive ytterligare rengöring som kan bokas separat. Dessa tjänster planeras utifrån tillgänglighet och kundens önskemål. Under högsäsong (t.ex. sommar och jul) prioriteras abonnemang och bokningar enligt fastställt schema.

2. KUNDENS ANSVAR OCH SKYLDIGHETER

2.1 Personuppgifter Vi hanterar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och använder dessa endast för att tillhandahålla och administrera våra tjänster. Vid abonnemangsavslut raderas dina uppgifter när alla betalningar är fullgjorda. Du har rätt till registerutdrag och kan begära rättelse av felaktiga uppgifter.

2.2 Tillträde till fastigheten För att vi ska kunna utföra tjänsten effektivt är det viktigt att vi har fri tillgång till fastigheten, inklusive grindar, larm och eventuella andra hinder. Vid hinder kan vi behöva debitera extra avgifter. Parkering nära fastigheten är också nödvändig, och vi kan komma att ta ut en avgift om särskilda parkeringsförhållanden råder.

2.3 Informera om särskilda omständigheter Vi ber dig att informera oss om eventuella omständigheter som kan påverka arbetet, såsom känsliga eller skadade fönsterytor. Detta hjälper oss att planera arbetet på ett sätt som skyddar både din egendom och vår personal.

3. PRISSÄTTNING OCH BETALNING

3.1 Pris och betalningsvillkor Pris för abonnemang och tilläggstjänster fastställs vid första besöket. För enstaka bokningar fastställs priset i samband med bokningen. Fakturering sker i efterskott för abonnemang, och betalning ska ske inom 15 dagar. För enstaka bokningar sker betalning enligt överenskommelse i samband med bokningen eller efter utförd tjänst. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen samt en påminnelseavgift. En inställelseavgift för transport- och administrationskostnader tillkommer på varje faktura och omfattas inte av RUT-avdrag.

3.2 Prisjustering Prisjusteringar upp till 5% sker automatiskt utan förhandsmeddelande för abonnemang. Prisjusteringar över 5% för abonnemang meddelas minst två månader i förväg via e-post. För enstaka bokningar gäller alltid det pris som fastställs vid bokningstillfället. Kunden ansvarar för att ange en giltig e-postadress och uppdatera denna vid behov för att säkerställa att sådan information når fram.

4. FÖRSÄKRING

4.1 Försäkringsvillkor Interputs AB innehar ansvarsförsäkring hos Folksam som täcker skador som uppstår till följd av vårt arbete men omfattar inte skador orsakade av kunden.

4.2 Hantering av reklamation via försäkring Vid reklamation som hanteras av försäkringsbolaget kan fortsatt dialog skötas direkt mellan kunden och försäkringsbolaget.

4.3 Kundens försäkringsskydd Vi rekommenderar att kunden har en hemförsäkring som täcker de ytor och föremål där våra tjänster utförs.

4.4 F-skatt Interputs AB innehar F-skatt.

5. RUT-AVDRAG

5.1 Ansökan om RUT-avdrag Interputs AB ansvarar för att ansöka om RUT-avdrag hos Skatteverket för berättigade tjänster. Kunden är ansvarig för att säkerställa att denne uppfyller villkoren för RUT-avdrag.

5.2 RUT-avdragets tillämpning Kunden har rätt att ansöka om RUT-avdrag för en del av tjänstekostnaden, om och i den mån RUT-avdrag är tillämpligt. Kunden ska meddela Interputs om de avser att utnyttja RUT-avdrag.

5.3 Återbetalning av RUT-avdrag Om Skatteverket inom sex år efter beskattningsåret fastslår att kunden inte hade rätt till RUT-avdrag, ska kunden betala det resterande beloppet till Interputs. För mer information, besök Skatteverkets hemsida.

6. ABONNEMANG

6.1 Start av abonnemang Abonnemang kan inledas genom att fylla i formuläret på Interputs webbplats. Efter att kunden har registrerat sig tar Interputs kontakt för att skapa ett skräddarsytt fönsterputsschema.

6.2 Betalningsalternativ Kunden kan välja att få en E-faktura eller en fysisk faktura för betalning av både abonnemang och enstaka bokningar. Porto för fysiska fakturor omfattas inte av serviceavgiften och debiteras separat. Samma betalningsvillkor gäller för alla fakturor. Abonnemanget kan sägas upp enligt villkoren för uppsägning.

6.3 Flexibilitet i schemaläggning Interputs strävar efter att utföra tjänsterna enligt det överenskomna schemat för både abonnemang och enstaka bokningar. Vid schemaläggningsändringar för abonnemang eller justeringar av tid för enstaka bokningar informeras kunden i förväg.

7. AVTAL OCH UPPSÄGNING

7.1 Avbokning och uppsägning Du kan avboka ett tjänstetillfälle med minst en månads varsel för återkommande abonnemang. Vid avbokning av enstaka bokningar eller tjänster inom abonnemang måste avbokning ske minst 48 timmar före avtalad tid. Vid senare avbokning eller ombokning förbehåller sig Interputs rätten att debitera kunden fullt pris för den planerade tjänsten. Abonnemanget löper utan bindningstid men med en uppsägningstid på en månad om inget annat avtalats.

8. RÄTT ATT NEKA TJÄNST

8.1 Interputs förbehåller sig rätten att neka tjänsteutförande om det uppstår situationer som hindrar ett säkert och effektivt utförande. Exempel på sådana situationer inkluderar bristande tillgång till arbetsytan, olämplig arbetsmiljö eller om kundens hem inte uppfyller de krav som behövs för tjänstens utförande.

8.2 Om omständigheter på platsen gör att tjänstens utförande skulle vara opraktiskt eller osäkert för personalen, kan Interputs avstå från att utföra arbetet. Detta kan gälla vid hinder, svåråtkomliga arbetsytor eller om det uppstår situationer som påverkar arbetsmiljön negativt.

8.3 Om Interputs avbryter en tjänst på grund av ovanstående skäl kan företaget debitera kunden för uppkomna kostnader enligt gällande prislista.

9. REKLAMATION OCH SKADOR

9.1 Reklamation Om du vill reklamera ett utfört arbete ska detta göras inom tre arbetsdagar. För snabbare hantering rekommenderar vi att du skickar in reklamationen via e-post eller vårt reklamationsformulär på hemsidan, gärna med en kort beskrivning och fotodokumentation.

9.2 Skador på kundens egendom Om en skada upptäcks på din egendom som misstänks ha orsakats av vårt arbete, dokumentera med foto och anmäl skadan inom tre dagar. Interputs AB innehar ansvarsförsäkring hos Folksam och vi följer deras försäkringsvillkor vid skadereglering.

10. GARANTIVILLKOR OCH ANSVAR

10.1 Garantivillkor Vi garanterar att fönsterputsningen utförs med högsta kvalitet. Om du upptäcker brister i arbetet, rapportera dem inom tre dagar så åtgärdar vi utan extra kostnad. Garantin omfattar enbart rena och ränderfria fönster.

10.2 Ansvar för känsliga material Vi ansvarar inte för skador som uppstår om kunden inte informerar om fönsterytans skick eller om fönstren kräver specialbehandling (t.ex. spröjs, solfilm eller känsliga material). Om du har sådana fönster, vänligen informera oss på förhand.

11. URSÄKTLIGT AVTALSBROTT (FORCE MAJEURE)

11.1 Definition av force majeure Force majeure innebär att en part är fri från ansvar för avtalsbrott om utförandet hindras av omständigheter utanför partens kontroll, som inte rimligen kunde förutses vid avtalets ingående och som inte kan övervinnas. Exempel på sådana omständigheter är extremväder, naturkatastrofer, brand, översvämning, krig, strejk eller andra arbetskonflikter samt myndighetsåtgärder.

11.2 Temporärt och permanent hinder Om hindret är temporärt är avtalsbrottet ursäktligt under en skälig tid i förhållande till hindrets varaktighet och påverkan. Om hindret är permanent upphör båda parters skyldigheter att prestera enligt avtalet.

11.3 Informationsskyldighet Den part som på grund av force majeure är förhindrad att fullgöra sina skyldigheter ska utan dröjsmål meddela den andra parten om hindret och dess påverkan på fullgörandet av avtalet. Om en part underlåter att meddela detta inom skälig tid, kan denne bli ansvarig för skador som kunde ha undvikits med ett korrekt meddelande.

11.4 Parternas rättigheter vid force majeure Denna bestämmelse påverkar inte rätten för en part att hålla inne sin prestation eller att häva avtalet. Den begränsar endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.

12. DISTANSAVTAL OCH ÅNGERRÄTT

12.1 Ångerrätt vid distansavtal Om avtalet har ingåtts på distans har du ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten innebär att du har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingicks. Om tjänsten påbörjats innan ångerrätten utövas debiterar vi en proportionell andel av det avtalade priset för utfört arbete.

12.2 Begränsningar i ångerrätten Ångerrätten gäller inte för tjänster som är schemalagda till specifika datum och där kundens bokning innebär att arbetet binds till dessa datum. Detta gäller exempelvis schemalagd fönsterputsning. Om tjänsten är påbörjad med ditt uttryckliga samtycke och du bekräftat att ångerrätten förfaller, kan tjänsten fullföljas även om ångerrätten har passerat.

12.3 Användning av ångerrätten Om du vill utöva din ångerrätt, meddela oss via e-post eller telefon. Vi bekräftar därefter att vi mottagit din begäran och informerar om eventuella återstående kostnader.

13. KOMMUNIKATION OCH KUNDSUPPORT

13.1 Information via e-post Interputs AB använder e-post som huvudsaklig kommunikationskanal för att skicka viktig information, bekräftelser, påminnelser om kommande tjänster, prisjusteringar och uppdateringar av villkor. Det är kundens ansvar att ange en giltig e-postadress samt att uppdatera denna vid behov. Genom att acceptera dessa villkor godkänner kunden att mottaga sådan information via e-post.

13.2 Kundsupport och kontaktvägar För frågor, klagomål eller allmän kontakt kan du nå oss via telefon, e-post eller vårt kontaktformulär på hemsidan. Vi strävar efter att besvara alla ärenden inom 48 timmar på arbetsdagar.

Right Menu Icon