Allmänna villkor

TJÄNSTEN

T.1/ Vår tjänst
Interputs AB utför arbete med fönsterputsning på kundernas fönsterytor inom de geografiska områden som företaget har schemalagt.

T.2/ Vår planering
Interputs AB har delat in sydskåne i olika geografiska områden och utför sina tjänster i respektive område enligt ett fastställt veckoschema. Företaget ansvarar för ledning och fördelning av arbetet och har rätt att göra ändringar i schemat för att säkerställa en effektiv verksamhet. Vi strävar alltid efter att informera våra kunder om eventuella förändringar.

T.3/ Extra beställningar
Kunder kan göra extra beställningar som ligger utanför abonnemanget. Dessa utförs enligt kundens önskemål och i samverkan med företagets schemaläggning. Bokningar av flersidig putsning under sommaren och julhelger styrs utifrån företagets schema.

T.4/ Information
När kunden bokar ett abonnemang hos Interputs skickas ett informationsbrev som tydligt anger den överenskommelse som träffats mellan kunden och Interputs.

T.5/ Kostnad
Vid den första fönsterputsningen fastställs priset för abonnemanget samt eventuella tilläggstjänster, såsom putsning av insidan och uterum.

T.6/ Prisjustering
Eventuella prisjusteringar av våra tjänster meddelas alltid kunden minst två månader i förväg. Både företaget och kunden har rätt att begära en översyn av prissättningen, vilken baseras på olika faktorer eftersom varje hus och fönster är unikt. Kunden kan begära en detaljerad beskrivning av prissättningen vid revisionstillfället.

T.7/ Avbokning
Kunden har rätt att tillfälligt hoppa över en bokad tid. Avbokning ska ske så tidigt som möjligt, med en varsel på minst en månad.

T.8/ Avtalslängd och uppsägning
Abonnemanget har ingen fastställd avtalslängd, men vid uppsägning föreligger en uppsägningstid på 1 (en) månad, om inget annat avtalats.

KUNDEN

K.1/ Personuppgifter
Vid beställning och användning av vår tjänst behöver viss personlig information lämnas, såsom namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter. Du har flera rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Ditt data sparas under avtalstiden för att tjänsten ska kunna utföras. När abonnemanget avslutas och alla fakturor är betalade, raderas uppgifterna från våra system. Om du har haft E-faktura måste du själv informera banken om förändringar.

Du har rätt att begära tillgång till dina personuppgifter genom registerutdrag, samt rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller kompletterade. Du kan också invända mot behandlingen av dina personuppgifter och inkomma med klagomål avseende vår behandling till Datainspektionen. Ansvarig för personuppgifter på Interputs AB är ägaren Joakim Christiansen.

K.2/ Underlätta
Kunden ska underlätta för företaget att utföra tjänsten, vilket inkluderar tillgång till grindar, larm, hundar och liknande. Vid försvårande omständigheter har företaget rätt att debitera en extra kostnad. Om ett avtalsenligt arbete avbokas på plats, kan en avgift för förlorad intäkt debiteras.

K.3/ Informera
Kunden är skyldig att informera företaget om tjänsten inte kan utföras eller om särskilda omständigheter som företaget behöver beakta vid utförandet av tjänsten.

RESERVATIONER

R.1/ Arbetsmiljö
Företaget har en lagstadgad skyldighet att aktivt arbeta med personalens arbetsmiljö och säkerhet. Personalens arbetsplatser är i kundernas miljöer, och företaget kan avsäga sig vissa arbetsmoment om det bedöms som farligt enligt arbetsmiljölagstiftningen.

R.2/ Kundens egendom
Vid utförandet av tjänsten flyttar personalen inte på kundens lösa egendom för att undvika skador på både egendom och personal. Om något hinder står i vägen för tjänsten, har företaget rätt att avstå från att utföra hela eller delar av arbetet.

R.3/ Spröjs
Vid montering eller demontering av fönsterspröjs kan dessa riskera att skadas. Företaget avsäger sig ansvaret för eventuell skada under denna process, förutsatt att normala försiktighetsåtgärder följts. Om kunden har känsliga spröjs är det viktigt att informera företaget innan arbetet påbörjas.

R.4/ Fönster
Fönster finns i många typer och storlekar och kan kräva särskild behandling. Kunden måste informera företaget om det finns fönster som kräver särskild varsamhet innan arbetet startar.

R.5/ Grovrengöring
Abonnemang och vanliga extrabeställningar av fönsterputsning gäller endast för normalsmutsiga fönster. För grövre smuts krävs en extra beställning där kunden specificerar vad som behöver åtgärdas, exempelvis efter renovering eller ommålning.

R.6/ Skadade fönster
Om kunden har skadade eller repiga fönster ska detta meddelas innan första fönsterputsningen. Om vår personal upptäcker skador som inte informerats om tidigare, stoppas arbetet tills en överenskommelse om skadans art nås mellan kunden och Interputs.

ÖVRIGT

Ö.1/ Reklamation och/eller skada
Om kunden önskar reklamera utfört arbete, ska detta göras inom tre (3) dagar efter att tjänsten utförts för att företaget ska kunna kontrollera och åtgärda eventuella fel. Om skada upptäcks som vår personal kan ha orsakat, ska detta dokumenteras och anmälas via en speciell blankett, gärna med foto, för att säkerställa korrekt hantering.

URSÄKTLIGT AVTALSBROTT

(force majeure) Enligt Avtalslagen 2010.

F.1/
Ett avtalsbrott är ursäktligt om prestationen hindras av omständigheter utanför parts kontroll, som inte rimligen kunde förväntas beaktas vid avtalets ingående och vars konsekvenser inte kunde undvikas.

F.2/
Om hindret är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under en rimlig tidsperiod med hänsyn till hindrets påverkan på partens möjlighet att prestera enligt avtalet.

F.3/
När hindret är permanent, upphör parternas skyldigheter att prestera.

F.4/
Den part som inte kan prestera avtalsenligt och är befriad enligt ovan ska informera motparten om hindret och dess påverkan på avtalsfullgörelsen. Om meddelande inte ges inom skälig tid efter att parten fått kännedom om hindret, kan denne bli ansvarig för ersättning av skada som kunde ha undvikits med korrekt meddelande.

F.5/
Denna bestämmelse påverkar inte rätten för en part att hålla inne sin prestation eller häva avtalet. Den begränsar endast partens rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.

Right Menu Icon